РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ
Рекомендації батькам у яких є дітьми з порушенням зору та мови
Мову не можна просто вивчити, нею потрібно оволодіти. Для цього важливо, перш за все, наблизити процес навчання мові до природного ходу оволодіння мови дитиною.
Дорослий повинен прагнути з самого початку говорити якомога більше, вживаючи в ситуаціях, що повторюються або схожих, одні і ті ж слова, вирази, включаючи дитину в сумісні дії, спостереження.
Формування словесної мови у дітей з порушенням зору в процесі всієї виховної роботи є одним з основних корекційно-педагогічних завдань.
При правильному і послідовному керівництві дорослих діяльність стає важливим засобом етичного, розумового і мовного розвитку дітей з порушенням зору. Через формування і збагачення наочної і ігрової діяльності можна впливати на ті сторони розвитку дитини з порушенням зору, які страждають із-за зниження зору.
Рання діагностика дозволяє не тільки виявити захворювання, але і запобігти за допомогою психологів і педагогів відхилення в розвитку. Адже різке зниження гостроти зору обмежує процес пізнання навколишнього світу, впливає на розвиток мови, пам'яті, уяви. Поганий зір позначається на розумінні і осмисленні дітьми того, що оточує, вони не бачать взагалі, або дуже погано висотні будівлі, птахів, дерева, мир комах і багато що інше, погано орієнтуються в просторі. Рухова активність таких дітей також обмежена, тому більшість з них страждає гіподинамією, порушеннями постави, плоскостопістю, зниженням функціональної діяльності дихання і серцево-судинної системи. Подібна ситуація породжує серйозні психологічні проблеми як у дітей, так і у їх батьків.
Дуже часто батьки прагнуть максимально полегшити дитині життя, обмежуючи дитячу самостійність і пропонуючи свою допомогу.
Інша крайність - батьки якби не звертають уваги на захворювання дитини, вимагаючи від нього дуже багато чого. І в тому і в іншому випадку у дітей розвиваються психологічні комплекси, які посилюються тривалістю лікування. Тому дуже важливо допомогти дитині ефективно використовувати дотик, слух, рухливо-тактильну чутливість, що в якійсь мірі компенсує недолік зору.
1. Батькам необхідно постійно підтримувати інтерес дитини до лікування, яке вельми тривале.
2. Діти з патологією зору неправильно розуміють слова, оскільки слабо співвідносять їх з реальними об'єктами, тому їм необхідна кваліфікована логопедична допомога.
3. Потрібно звертати увагу дітей на різноманітні звуки: як шумить машина, працює холодильник, тече вода, шумить вітер і т.п.
4. Навчаючи дитину якій-небудь дії, необхідно багато разів повторювати його рука в руку, виробляючи автоматизм. Особливе це важливо для сліпих і слабозорих дітей.
5. Одержані навики важливо підтримувати постійно.
6. Для дітей з косоокістю і амбліопією величезне значення має розвиток стереоскопічного зору. Дуже ефективні в цьому випадку такі ігри, як настільний теніс, бадмінтон, баскетбол, волейбол, містечка. Ці ігри вимагають від дітей оцінки глибини простору, віддаленості предметів і відстані між ними.
7. Для слабозорих дітей більше підійдуть настільні ігри: більярд, футбол, хокей, за допомогою яких діти зможуть тренуватися у визначенні віддаленості об'єктів в просторі відносно себе і інших об'єктів, відстані між ними.
8. Катання на велосипеді також цілком доступно дітям з порушеннями зору і вельми корисно, - природно, під контролем дорослих.
9. Всім дітям з порушенням зору корисно грати з різними крупними конструкторами для закріплення бінокулярного і розвитку стереоскопічного зору.
Практика показує, що діти з порушеннями зору часто мають і мовні порушення різного ступеня складності. У них можуть бути фонетичне недорозвинення мови(порушення тільки звуковимови), фонетико-фонематичне недорозви-нення мови(порушення звуковимови і фонемного сприйняття), загальне недорозвинення мови.
Розлади мовлення сліпих і слабозорих дітей є складним дефектом, в якому простежуються певні зв'язки і взаємодія мовленнєвої та зорової недостатності.
Накопичення словарного запасу і засвоєння граматичної будови мови рідної мови сприяють розвитку зв'язної мови. Розуміння і оволодіння зв'язною мовою, здійснюється у дітей з порушенням зору по тих же закономірностях, що і у тих, що нормально бачать. Рання корекційна робота дозволяє подолати затримку в мовному розвитку і досягти рівня норми.
Щоденне проведення гімнастики, артикуляції, вправи м'язів апарату, артикуляції, виправлення вимови, правильне гучне вимовлення звуків, складів, слів, заучування віршів на певний звук створюють основу для подолання порушення мови.
Відносно дитини з порушенням зору проведення зорової гімнастики, розвиток тонких рухів пальців рук важливо ще і тому, що без цього неможливе формування правильних прийомів дотикового обстеження предметів, оскільки чуйні пальці рук так само значущі, як очі для зрячого.
Компенсаторне значення мови і її функцій у сліпих і слабозорих дітей відбувається у сфері чуттєвого пізнання. У процесі корекційної роботи здійснюється комплексний багатосторонній вплив, який організовується силами батьків, вихователів, вчителів, лікарів.