A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Охтирська загальноосвітня школа
І-ІI ступенів №6

КОНСУЛЬТАЦІЯ БАТЬКАМ "ЯК РОЗВИВАТИ МОВЛЕННЯ ДИТИНИ?"

Дата: 26.12.2021 23:30
Кількість переглядів: 746

Консультації батькам

 

Як розвивати мовлення дитини ?

 

1. Спілкуйся з дитиною якомога більше, коментуй свої дії, детально розповідай про предмети, які оточують його.

2. Збагачуй словниковий запас дитини новими словами, пояснюючи їх.

3. Розмовляй З ДИТИНОЮ повільно, грамотно і чітко, ні в якому разі не «сюсюкай».

4. Спонукай дитину до мовлення» ставлячи їй запитання, поступово ускладнюй їх.

5. Коли дитинаговорить, виправляй його мовленнєві помилки тільки після того, як він закінчить фразу.

6. Багато читай дитині, вчи її переказувати, разом вчіть вірші, вчи складати цікаві історії за картинками.

7. Процес розвитку мовлення стимулює дрібна моторика рук. Виконуй вправи для пальчиків, малюй олівцями і крейдою (не фломастерами), грайте в мозаїку.

 

Не забувайте хвалити дитину після кожного успіху.

 

 

Як розвивати мовлення дитини

 

                 Своєчасне освоєння дитиною мовлення пришвидшує його успіхи інтелектуального, творчого і соціального розвитку. Відомо, що мовлення залежить від розвитку центральної нервової системи. Спеціальні мовленнєві центри у мозку відрізняють мовлення від інших звуків, диференціюють фонеми, стимулюють мовленнєві органи до сприйняття звуків, освоюють і використовують закони утворення слів, словосполучень і речень тощо. Дивовижно, що сприяти освоєнню мовлення можна розвиваючи дрібну моторику рук дитини, адже долоні – представники мовленнєвих центрів мозку, підвищуючи їх вмілість та спритність, активують мовленнєві функції.

Ось кілька вправ для щоденних занять з дитиною, направлених на розвиток моторики / мовлення:

1. Масаж – щоденний ретельний масаж долонь: м’якими рухами масуємо, розминаємо кожен пальчик, долоньку, зовнішній бік кисті та передпліччя. Масаж справляє позитивний вплив на імунітет, на загальний розвиток і контакт між мамою і дитиною. Особливу увагу слід приділити масажу, якщо дитина відстає у мовленнєвому розвитку.

2. Квасолині ванни – у миску чи коробку з квасолею чи горохом слід кинути кілька дрібних (але не надто) іграшок і розмішати. Дитина опускає руки у квасолю і витягає іграшки. Ефект: масаж, розвиток координації пальців.

3. Ліплення з різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Крім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців і сприяє покращенню мовлення.

4. Ігри з крапами: перебирати в різні ємкості перемішані горох і квасолю, а потім і дрібніші крупи; пересипати і перемішувати крупи, розтирати в руках.

5. Мозаїка – також покращує дрібну моторику, розвиває кмітливість і творчі здібності.

6. Пальчикова гімнастика і пальчикові ігри – методика їх описана у спеціальних книгах. Вони сприяють не лише мовленнєвому, але й усебічному розвиткові.

7. Шнурівки – розвивають дрібну моторику рук і навчають щоденно потрібному - шнурувати взуття. Найпростішу шнурівку можна зробити у домашніх умовах. Візьміть шматок картону, виріжте будь-який знайомий дитині предмет і зробіть по контуру дірки дироколом. У ці отвори дитина буде засилювати шнурочки. Також можна прошнуровувати один об’єкт до іншого (Їжак несе яблуко тощо).

8. Ігри з ґудзиками й намистинами – нанизування крупних намистин на нитку, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намистин. Можна нашити на одну тканину ґудзики різних розмірів, а в іншій зробити різні петлі. Дитина тренуватиме пальчики, водночас розвиваючи кмітливість і освоюючи поняття «великий - малий».

9. Пазли – яскраві картинки розвивають увагу, кмітливість, координацію очей та рук і дрібну моторику.

10. Катання долонею олівців, кульок по столі чи іншій поверхні. Таке заняття – додатковий масаж долонь і покращення координації руху кисті.

Вправи можна супроводжувати казками, придумуючи їх під час гри, це посилить ефект. І обов’язково використовуйте кожну нагоду у буденному житті: дозволяйте дитині під час прогулянки розтирати пісок у долонях, збирати дрібні камінці у відеречко, а готуючи з тіста – виділяйте шматочок дитині. І звісно говоріть, обговорюйте усе, що відбувається довкола.

 

 

Розвиваємо мовлення дитини: на прогулянці, на кухні, на дачі

              Збагачення пасивного й активного словника дитини і розвиток у неї граматично правильного фразового і зв’язного мовлення — це завдання, яке батьки можуть і зобов’язані вирішувати щодня. Якщо мовлення дитини розвивається без видимих проблем і відповідає віковим нормам, батькам не варто усуватися від процесу мовленнєвого виховання. Адже будь-якому паростку легше розквітнути на розпушеному й удобреному ґрунті, ніж пробиватися на покинутій і затоптаній землі.

                 Як проводити домашні заняття з розвитку мовлення? Для цього нічого не потрібно організовувати спеціально. Вам не знадобляться складні посібники та методики. Варто лише налаштуватися на щоденну роботу і уважно подивитися навколо себе або навіть просто перед собою. Засобом і предметом для мовленнєвого розвитку дітей може стати будь-який предмет, явище природи, ваші звичні домашні справи, вчинки, настрій. Невичерпний матеріал можуть надати дитячі книжки і малюнки в них, іграшки та мультфільми.

                 Не втрачайте найменшого приводу щось обговорити з вашою дитиною. Саме обговорити. Односторонні «говоріння», без діалогу — малокорисні. Не важливо, хто при цьому мовчить: дитина чи дорослий. У першому випадку у дітей не розвивається активне мовлення, у другому — пасивне (уміння слухати, чути, розуміти мову; своєчасно і правильно виконувати мовленнєву інструкцію; вступати в партнерські відносини; співпереживати). Отже, ви подивилися перед собою і побачили, наприклад, … яблуко. Прекрасно, вважайте, що у вас в руках готовий методичний матеріал для розвитку мовлення дитини, причому будь-якого віку. Для початку влаштуйте змагання «Підбери слівце» (Яблуко яке? — Солодке, соковите, кругле, велике, блискуче, стигле, запашне, жовте, важке, вимите, і т. д.). Гра пройде цікавіше, якщо ви запросите інших членів своєї родини, друзів вашої дитини, їхніх батьків. Той, хто придумав таке слово — відкушує шматочок яблука. А поки воно ще ціле, його можна змалювати і заштрихувати кольоровим олівцем. Це корисно для пальчиків. Готова картинка хай прикрасить стіну в дитячій кімнаті. Наступна гра буде називатися «Згадай казку» (В яких казках згадуються яблука? — «Гуси-лебеді», «Білосніжка і сім гномів», «Молодильні яблучка» тощо) Тут вже за правильну відповідь можна заслужити і ціле яблуко. А коли в руках кілька яблук, саме час їх розглянути уважніше і порівняти між собою — гра зі сполучником а — «Порівняй два яблука» (перше яблуко жовте, а третє — червоне; одне солодке, а інше з кислинкою; у першого коричневе насіння, а у другого — біле і т. д.) Аналогічно можна обіграти будь-який предмет, ситуацію, які, безумовно, будуть корисні для розвитку дитячого мовлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора